Teemme päätelmiä ihmisen somepresenssistä

Henkilökohtaisen somepresenssin tärkeys työnhaussa ja asiantuntijatyössä on kasvanut.

Halusimme tai emme, yksilöllisyyttä korostava aikakausi valtaa tilaa myös työelämässä, ja se alkaa näkyä hyvin konkreettisina asioina. Urheilumaailmassa olemme jo tottuneet siihen, että urheilijoiden siirtojen yhteydessä ei puhuta enää pelkästään pelillisistä ansioista, vaan mukana matkassa kulkee urheilijan henkilöbrändi (eli somepresenssi).

“Näin ollen markkinoijan kompetenssiin ja vahvuuksiin on kuin vaivihkaa ujutettu mitattavaksi asiaksi asiantuntijan oma somepresenssi. Se on ehkä vääryys, mutta kasvava trendi tänä päivänä. Jokainen on somen kanssa yhtä pulassa.”

Jos henkilöbrändin merkitystä vertaa tämän päivän työelämään, ensimmäisenä paine on kohdistunut markkinoinnin työpaikkoihin, joita myös itse edustan. Koska markkinoinnilta odotetaan yhä enemmän mitattavia tuloksia ja konkretiaa, palkkaavat tahot vaativat tulevalta työntekijältä myös henkilökohtaisia näyttöjä. Itse olen pitänyt somepresenssiäni henkilökohtaisena työelämän vakuutena ja myös panostanut siihen joka päivä.

”Somepresenssini kuljettaa kätevästi ja automaattisesti mukanaan niin ansioluetteloni kuin työnäytteetkin.”

Mistä somepresenssi muodostuu?

Koulutuksissa sosiaalisen median aktiivisuutta lähestytään liikaa joko-tai -periaatteen mukaisesti: siellä joko ollaan tai ei olla. Pyrin itse tuomaan esiin myös somen huonoja puolia, sillä esimerkiksi liika aktiivisuus saattaa kääntyä jopa tekijäänsä vastaan. Some koukuttaa, ja sen aiheuttamat negatiiviset ilmiöt tunnemme kaikki.

“Somepresenssi rakentuu kärsivällisyydellä ja tiettyjen perusasioiden päälle.”

Somessa voi olla hyvinkin aktiivinen, vaikka oikeasti onkin passiivinen. Tähän annan kolme vinkkiä:

  1. Valitse ne some-kanavat, joissa haluat vaikuttaa,
  2. laita oma profiilisi kerralla kuntoon ja
  3. älä roiku somessa vain huvin vuoksi, vaan käytä sitä päämäärätietoisesti ja suunnitellusti.

“Some on entistä enempi vuorovaikutteisempi. Aktiivisuus ei ole sitä, että käyt somessa vain jakamassa linkin tai kaksi sekä kertomassa mielipiteesi. Keskusteleminen on yksi tärkeä vaikuttavuuden muoto.”

Panostamalla profiileihisi annat itsellesi aikaa tehdä oikeita asioita (lisää kuulet webinaaristamme, jossa kerromme konkreettisia keinoja, kuinka voit työllistyä somepresenssiin panostamalla). Googlatessa sosiaaliset mediat pomppaavat aina listalla ensimmäisenä näkyviin. Tällöin kuka tahansa, joka käy profiilisissasi tekee sen perusteella päätelmiä. Googlaus ja someprofiilien tarkistaminen on ilman henkilön itsensä lupaa kiellettyä rekrytoinnin yhteydessä, mutta sen varaan ei kannata laskea.

“Googlaamiset ja somehaut kannattaa ajatella positiivisessa valossa. Kun on aito oma itsensä somessa ja seisoo siellä esitettyjen asioiden takana, ei tarvitse pelätä ketään.”

Mihin tämä kaikki johtaa?

Alkuinnostuksen ja aktiivisuuden jälkeen saattaa tuntua siltä, että tuloksia ei ole tullut. Usein unohdetaan mainita, että somepresenssi rakentuu pitkällä aikavälillä ja itseasiassa jo somessa olevat ihmiset hyötyvät uusien ihmisten mukaan tulosta. Vahvistamme osallistumisella ensin toisten henkilöbrändejä, mutta jokaisen vuoro tulee aikanaan. Joka tapauksessa alkuinto saattaa lopahtaa, jos luvatut tulokset eivät konkretisoidu.

Olitpa kuinka aktiivinen tahansa, some on sikäli hyvä, että siellä jokaisella on vastuu ja valta miettiä, mitä omassa profiilissa ulospäin näkyy. Vaikka poistetut asiat eivät poistuisikaan somejättien bittivarastoista, jokainen voi ennen nukkumaanmenoa pitää sometileillään siivouspäivän. Kannattaa huomioida, että kyse on pitkälti ainoastaan omasta päätöksestä ja halusta, millaisena haluaa näkyä omissa some-kanavissaan. Kaiken tämän avoimuuden keskellä, suosittelen käyttämään muutaman minuutin sen miettimiseen, millaisia reaktioita profiilimme aiheuttaa, ja voimmeko jotenkin itse vaikuttaa siinä antamaamme kuvaan.

Positiivisessa mielessä tämän päivän työnhaussa on paljon paremmat mahdollisuudet erottua muista työnhakijoista kuin aiemmilla sukupolvilla. Pienillä panostuksilla omaan profiiliin on mahdollista antaa hyvä vaikutelma, ja se on jo itsessään hyvä aloitus. Kokonaisuutena on tähän aikaa kulunut maksimissaan neljä tuntia. Olen itse avannut omat sosiaalisen median kanavani avoimiksi kaikille, ja pitänyt vain yhden kanavan, WhatsAppin, henkilökohtaisena kanavana. Henkilökohtaiset asiat pidän joka tapauksessa julkisten profiilieni ulkopuolella.

 

Valtteri Karjula
Kirjoittaja toimii markkinoijana ja kirjoittajana Baronalla.