Aktiivisuus ja nopea reagointikyky kriisissä vahvistavat henkilöstöpalvelualan suosiota

Henkilöstöpalveluyritysten nopea reagointikyky tai muutosvalmius eivät ole hyytyneet koronakriisin rattaissa. Myös pandemian pyörteissä yritykset pystyvät palvelemaan niin työtä vaille jääneitä työntekijöitä kuin työvoimapulasta kärsiviä aloja. 

Henkilöstöpalveluyritykset ovat tottuneet auttamaan asiakkaitaan äkillisesti muuttuvissa tilanteissa, joten myös koronapandemian aikana ne ovat pystyneet säilyttämään tehokkuutensa ja innovatiivisuutensa.

Pandemian vuoksi työt loppuivat tilapäisesti muun muassa ravintola-alan salityöntekijöiltä, kokeilta ja erikoiskaupasta. Monet konepajat ja maanrakennusyritykset ovat isoissa ongelmissa, kun maailmalta tulevat komponenttitoimitukset ovat viivästyneet.

Samaan aikaan työvoiman kysyntä on tavallista suurempaa erityisrahoitusorganisaatioiden hakemuskäsittely- ja asiakaspalvelutehtävissä, contact centereissä sekä terveydenhuoltoalan logistiikassa ja varastoinnissa.

–  Baronassa on onnistuttu korona-aikana siirtämään yli 100 majoitus- ja ravintola-alan työntekijää toisille toimialoille, kuten myynnin ja kaupan alan töihin, toimitusjohtaja Minna Vanhala-Harmanen kertoo.

– Yksi henkilöstöpalveluyritysten tärkeimmistä tehtävistä on auttaa yrityksiä joustavasti ja nopeasti, kun tarve ilmenee. Tällainen välitön reagointi on myös Baronan DNA:ssa. 

Ripeys perustuu toimialatuntemukseen ja tehokkaisiin palveluratkaisuihin

Henkilöstöpalveluyritysten tehokkuus perustuu syvälliseen toimialatuntemukseen sekä ammattitaitoisiin rekrytoijiin, jotka osaavat arvioida työntekijän soveltuvuuden esimerkiksi toiselle toimialalle.

– Meillä on myös ketterät osaamisperusteiset valmennukset sekä valmiit osaajapoolit, joista voimme houkutella pikavauhtia työntekijöitä avautuviin työtehtäviin. Nämä sekä hyvän työnantajan maine tukevat kaikki nopeaa työllistymistä, jota yhteiskuntamme tarvitsee, StaffPointin toimitusjohtaja Anu Ahokas täydentää.

Koronakriisin aikana henkilöstöpalveluyrityksissä on syntynyt myös uusia palvelukonsepteja, jotka huomioivat sekä työnantajien että työntekijöiden tarpeet ja joiden avulla työllistyminen tehostuu.

– Yksi esimerkki tästä on StaffPoint Take Away, joka tarjoaa työ-, kurssi- ja uravinkkejä lomautetuille ja työttömille. Asiakasyrityksemme voivat ilmoittaa työpaikoistaan tai jakaa suosituksiaan esimerkiksi erilaisista työllistämishankkeista, Ahokas jatkaa.

Yritykset tekevät työtä suomalaisen työn puolesta

Henkilöstöpalveluyritykset tarjoavat koronakriisissä aktiivisesti apua suomalaisille yrityksille, joiden tuotteiden tai palveluiden kysyntä on muuttunut poikkeusoloissa joko hyvään tai haasteelliseen suuntaan.

– Saamamme vastaanotto on ollut erityisen positiivista ja yritykset ovat ymmärtäneet henkilöstövuokrauksen hyödyt konkreettisesti. Uskon myös, että osoittamamme vastuullisuus suomalaisesta työstä vahvistaa suotuisasti alan mainetta, Ahokas arvioi.

– Kun osa henkilöstöstä on ulkoistettu henkilöstöpalveluyritykselle, yrityksille vapautuu aikaa ydinliiketoimintansa haasteiden ratkomiseen koronan kaltaisissa globaaleissa kriiseissä, Osuma Henkilöstöpalveluiden toimitusjohtaja Ville Auvinen lisää.

Esimerkiksi henkilöstöpalvelualan rivakka reagointi kotimaisesta huoltovarmuudesta käytyyn keskusteluun poiki maa- ja puutarhatilojen avoimiin tehtäviin useita tuhansia hakemuksia ja osoitti, että henkilöstöpalveluyritykset haluavat kantavat mittavan vastuun kotimaisten työmarkkinoiden elinvoimaisuudesta.

– Olen ylpeä koko alastamme, koska pystymme näin haastavassa tilanteessa tarjoamaan yrittäjille työvoimaa ja työntekijöille uutta työtä. On hienoa, että tämä on huomioitu myös julkisessa keskustelussa, Vanhala-Harmanen kiittää.

Lisätiedot:

Merru Tuliara

Toimitusjohtaja, Henkilöstöpalveluyritysten liitto HPL

puh. 040 562 6466

merru.tuliara@hpl.fi