Dynaaminen näköalapaikka ei herätä mielenkiintoa – hyvien hakijoiden saaminen vaatii yrityksen ja työtehtävän monipuolista markkinointia

Aiemmin työnantajien vetovoimaa on mitattu pääasiassa mielipidekyselyillä. Duunitori julkaisi syyskuussa listan Suomen kiinnostavimmista työpaikoista ilmoitusten lukukerroilla mitattuna. Kahdenkymmenenviiden kiinnostavimman yksityisen puolen työnantajan listalle pääsi henkilöstöpalvelualalta Operaria Headhunting & Recruiting.

Miten neljän hengen tiimillä operoiva yritys pärjäsi tällaisessa kisassa, jossa on monia isoja, suuren yleisön tuntemia yrityksiä?
– Kyse on ensinnäkin siitä, että asiakaskuntamme tarjoaa kiinnostavia työpaikkoja. Myös muun saamamme datan perusteella työpaikkailmoituksiamme luetaan sekä paljon että niiden lukemiseen käytetään aikaa huomattavasti keskimääräistä enemmän, Operarian yrittäjä ja toimitusjohtaja Markus Fabricius toteaa.

Operaria on erikoistunut palvelemaan pieniä ja keskisuuria asiakkaita eri aloilta. Tarjolla on asiantuntija- ja keskijohdon positioita muun muassa myynnin ja markkinoinnin, taloushallinnon sekä teknologian aloilla. Tärkeimmäksi asiakkaakseen Fabricius nimeää kuitenkin ehdokkaat.
– Hyvästä hakijakokemuksesta puhutaan nykyään paljon, mutta meillä se on ollut ohjenuora jo Operarian perustamisesta lähtien. Jaamme haussa vain yhden kultamitalin ja valtavan määrän hopeamitaleita. Näiden hopeamitalistien tyytyväisenä pitäminen on todella tärkeää, jotta voimme kääntyä heidän puoleensa seuraavissa hauissa. Tämä korostuu entisestään työvoimapulan myötä.

 

Markus Fabricius
Markus Fabricius

Miksi minä haluaisin tulla juuri teille töihin?

Operarialla käytetään aikaa ja vaivannäköä työpaikkailmoituksen luomiseen. Ilmoitustekstin pitää vastata kysymykseen, miksi minä haluaisin tulla juuri teille töihin.
– Kun lähtee kalaan, pitää valita syötti sen mukaan yrittääkö saada hauen vai ahvenen. Myöskään koukun nappaaminen ei riitä, vaan kala pitää saada haaviin saakka. Lähdemme liikkeelle otsikosta ja ingressistä, joissa kerrotaan mahdollisimman hyvin, mistä paikassa on kyse. Ilmoitustekstissä kerromme yrityksestä ja työntehtävästä realistisesti, Fabricius kuvaa ilmoituksen laatimista.
– Asiakkaalla saattaa olla ensimmäinen versio ilmoituksesta itsellä valmiina, mutta yleensä sitä lähdetään positiivisella tavalla kyseenalaistamaan ja lisäämään lihaa luiden ympärille. Monesti työpaikkailmoituksissa toistellaan fraaseja näköalapaikasta ja dynaamisesta meiningistä, vaikka ne eivät tarkoita yhtään mitään ja niiden käyttäminen on vain laiskaa ajattelua. Hyvät kandidaatit eivät automaattisesti ole kiinnostuneita kyseisestä yrityksestä. Ei riitä, että ilmoitukseen kirjataan ”hyvät henkilöstöedut”, vaan yritystä ja avointa työtehtävää, osaavia kollegoita ja kiinnostavaa asiakaskuntaa pitää myydä ja markkinoida aktiivisesti.
– Joka viikko yllätyn, kuinka pullollaan Suomi on kiinnostavia yrityksiä. Nämä pienet ja keskisuuret yritykset eivät ole suurelle yleisölle tuttuja. Meidän asiamme on tuoda julki, mitä hienoa näissä yrityksissä tehdään ja kuinka osaavia ihmisiä niissä jo työskentelee.

Neljä viidestä ehdokkaasta suorahaun kautta

Suorahaun osuus on viimeisen puolentoista vuoden aikana kasvanut merkittävästi. Työpaikkailmoitusten kautta Operariaan tulee tällä hetkellä noin viidennes hakijoista. Ilmoitushauista hyötyvät eniten yritykset, joilla on vahva brändi ja tunnettuus. Melko harvalla pk-yrityksellä tätä kuitenkaan on.
– BtoB-myyjistä ja rahoitusalan osaajista on niin kova kilpailu, että suorahaku on yhtä enemmän sparraamista. Olemme yhteydessä ja kysymme, mitä haluaa tulevaisuudelta. Myös suorahaku vaatii huolella laadittua kirjallista materiaalia. Puhelinsoiton jälkeen lähetämme lähestymillemme henkilöille kattavan kuvauksen yrityksestä ja tehtävästä, jonka avulla he voivat tehdä päätöksen jatkavatko keskustelua kanssamme.

Uudentyyppisille osaajille kysyntää

Operarian näkymät loppuvuoteen ovat valoisat. Nousevana trendinä Fabricius nostaa pohjoismaisen ulottuvuuden korostumisen.
– Ulkomailta tulevissa toimeksiannoissa etsitään henkilöstöä Suomeen. Myös palvelujen vienti Suomesta on kasvanut pandemian aikana ja sen myötä yrityksiin tarvitaan uudentyyppisiä osaajia.

Lue Duunitorin listaus kiinnostavimmista työnantajista>>

 

Teksti: Leena Vänni/HPL Kuvat: Super Otus Oy