Uutiset

Hoiwa haluaa nostaa koko hoitoalan arvostusta

Hoiwan tavoite on olla Suomen suurin hoitoalan henkilökuntaa välittävä yritys. Kasvun lisäksi Hoiwan perustajalla, toimitusjohtaja Fadumo Alilla on yhteiskunnallisia tavoitteita.
– Haluan lisätä hoitoalan arvostusta ja vetovoimaa, jotta alalle sekä hakeudutaan opiskelemaan että myös jäädään töihin.

Sosiaali- ja terveydenhuoltoalalla toimiva Hoiwa on kasvanut valtavaa vauhtia. Toimitusjohtaja Fadumo Ali perusti Hoiwan maaliskuussa 2020 ajatuksenaan luoda yritys, jossa työnantaja arvostaa hoitoalan työntekijöitään. Yrityksen oli tarkoitus keskittyä tarjoamaan laadukasta, kiireetöntä kotisairaanhoitoa. Suomeen rantautunut korona muutti suunnitelmia aiheuttaessaan valtavan kysynnän muihin hoitoalan tehtäviin. Ali sai listoilleen paljon hoitajia tarjoamalla asioita, mistä hoitotyössä perinteisesti on puutetta – hyvää palkkaa ja arvostavaa kohtelua. Pyörä lähti pyörimään – työntekijät suosittelivat Hoiwaa kollegoilleen, työntekijämäärä kasvoi ja asiakkaat huomasivat, että Hoiwan kautta pystyy täyttämään tyhjiä vuoroja. Kun vuoroihin saatiin tekijöitä, myös työntekijöiden työmäärä pysyi järkevissä mitoissa ja työ pystyttiin tekemään hyvin.

Helppokäyttöinen alusta yhdistää työn ja tekijät

Hoiwa on alusta asti perustanut toimintansa helppokäyttöiseen alustaan, jota kautta työntekijät ottavat töitä vastaan ja näkevät vuoroista maksettavat palkat sekä jo tehdyt vuorot. Asiakkaat puolestaan voivat halutessaan lisätä vuoroja alustalle itse ja valita sopivan tekijän.

Marraskuussa 2021 Hoiwan listoilla on jo lähes 1500 työntekijää – joukossa myös alalle muista töistä palanneita. Hoitajien lisäksi Hoiwa on laajentanut palveluaan myös lääkäreiden välitykseen. Asiakkaita tulee lisää ja toiminta laajenee myös alueellisesti.

Kilpailu henkilöstöpalvelualalla on kovaa ja hoitoalankin työnvälitykseen perustetaan uusia yrityksiä jatkuvasti.

– Monet firmat välittävät hoitajia, mutta laittavat asiakkaan tarpeen etusijalle. Meillä etusijalla ovat työntekijät, jotka edustavat Hoiwaa ja tekevät työnsä hyvin. Kun vuorot saadaan täytettyä, hoitajat eivät joudu tekemään poissa olevien töitä tai liian pitkiä vuoroja. Tämä vaikuttaa hoitajien hyvinvointiin käytännön tasolla, Ali toteaa.

– Lisäksi Hoiwassa kuunnellaan työntekijöitä. Jos meille tulee tietoon työpaikalla tapahtunut erimielisyys, haluamme selvittää työntekijän näkemyksen asiasta. Itse hoitotyötä tehneenä tiedän, että hoitajia monesti syytetään milloin mistäkin kuuntelematta heidän kantaansa asiaan. Yleensä kyse on väärinymmärryksestä.

 

Teksti Leena Vänni