Lapin eksotiikka valttina virtuaalisilla rekrytointimessuilla

Euroopan työntekijämarkkinoille suuntautunut Lapin matkailun virtuaalinen rekrytointitapahtuma, Work in Lapland – Welcome to Finland, keräsi yli 1700 kiinnostunutta työnhakijaa verkon ääreen.

Tilaisuudessa oli mukana parisenkymmentä näytteilleasettajaa, joista seitsemän edusti henkilöstöpalveluyrityksiä ja loput yksityisiä yrityksiä sekä matkailuyhdistyksiä.

”Panostukseen nähden voimme olla tyytyväisiä tapahtuman menestykseen eli saimme alustan kautta noin 1800 työhakemusta ja rekisteröityneitä osallistujia oli tapahtumassa mukana yli 1700”, palvelujohtaja Kaija Kukkola Lapin TE-toimistosta kertoo tyytyväisenä.

Myös rekrytointikonsultti Jyry Lehtoniemi Opteam Lapista piti tapahtumaa onnistuneena.

”Meille jäi käytännössä tapahtumasta muutamia hyviä kandidaatteja, jotka eivät luultavasti olisi hakeutuneet meille muutoin. Varsin onnistunut tapahtuma minun mielestäni”, hän kommentoi.

Virtuaalinen rekrytointi on tehokasta

Suomen tapahtuma on ollut tähän mennessä kaikista suosituin ympäri Eurooppaa järjestetyistä virtuaalisista European Job Days 2017 -rekrytointitapahtumista. Eniten Suomen tapahtumaan tuli osallistujia Etelä-Euroopasta, kuten Espanjasta, Romaniasta, Portugalista ja Kreikasta.

”Saimme jo etukäteen positiivista palautetta eli voimme olla tyytyväisiä sen suosioon ja ylipäänsä ensimmäiseen kokemukseen tällaisesta rekrytointitavasta. Itse tapahtuman järjestelyistä voimme ottaa oppia jatkoa varten, mutta katson, että tämä on tehokas tapa rekrytoida työntekijöitä Lappiin ja ehkä myös muualle Suomeen”, Kukkola sanoo.

Kukkolan mukaan aiemmin järjestetyt verkossa toteutetut rekrytointitapahtuman ovat olleet ns. yhdistelmiä, jolloin on toteutettu sekä virtuaalinen että perinteinen rekrytointitapahtuma. Virtuaalitapahtuma sai kiitosta myös näytteilleasettajalta.

”Pystyimme hoitamaan samaan aikaan sekä normaaliin työpäivään kuuluvia juoksevia asioita että olemaan läsnä tapahtuman aikana sekä vastamaan meille esitettyihin kysymyksiin. Tapahtuma ei katkaissut siis muuta työtä täysin, kuten perinteisemmät rekrytapahtumat”, Lehtoniemi sanoo.

Sesonkityöntekijöiden tarve kasvussa

Suomen suosio matkailukohteena on viime vuosina kasvanut valtavasti, mikä lisää myös työntekijöiden tarvetta. Jatkossa mietitään myös, miten talven sesonkityöntekijät saataisiin jäämään Suomeen pidemmäksikin aikaa, sillä esimerkiksi Varsinais-Suomessa tarvitaan kausityöntekijöitä kesäaikaan. Asiaa pohtimaan on perustettu työ- ja elinkeinoministeriön (TEM) toimesta matkailupilotti, jossa on mukana myös Henkilöstöpalveluyritysten Liiton (HPL) jäsenyrityksiä.

”Rekrytointitapana tätä voisi toteuttaa myös ihan Suomen sisällä, jolloin saisimme ehkä työnhakijat ja työpaikat kohtaamaan nykyistä paremmin”, Kukkola toteaa.

Work in Lapland – Welcome to Finland! on European Job Days 2017 -tapahtuma ja osa ympäri Eurooppaa järjestettävien rekrytointitapahtumien ketjua. Tapahtuma toteutetaan online-alustalla verkossa, jossa työnantajat ja työnhakijat tapaavat. Online-alustalla voi tutustua yritysten esittelyihin ja keskustella muiden osallistujien kanssa joko yleisellä chat -keskustelupalstalla tai kahdenvälisellä Skype- tai Netop-yhteydellä.