Lunastaako Työmarkkinatori lupauksensa digitaalisen työelämän ekosysteemistä?

Työmarkkinatorille todennäköisesti kertyy runsaasti työnhakijaprofiileita, mutta automaatiota niiden ajantasaisuuden ylläpitämiseksi ei ole. Työmarkkinatorin kehittäjät uskovat, että nuorista ainakin he, joilla on TE-hallinnon asiakkuus, löytävät uuden sivuston Ohjaamoiden ja muiden nuorten palveluiden kautta.

Työmarkkinatorista tuli toukokuun alussa pitkän kokeiluversiojakson jälkeen sivusto, joka korvaa valtakunnallisen te-palvelut.fi -sivuston. TE-palvelujen digitaalista uudistusta on HPL:ssä odotettu jo pitkään, sillä kahden rinnakkaisen sivuston ylläpitäminen ei kannustanut työnhakijoita siirtymään Työmarkkinatorin käyttäjäksi.

Vaikka Työmarkkinatori on nyt lanseerattu, kehittäminen toki jatkuu.

Työnantajana voi selata anonyymeja työnhakuprofiileita

TE-palveluiden asiakkaat pääsevät hoitamaan työnhakuun ja työttömyysturvaan liittyvän asioinnin edelleen Oma asiointi -verkkopalvelussa, jonne reitti jatkossa on Työmarkkinatorin kautta. TE-toimistojen paikalliset sivut säilyvät ja ne tarjoavat alueellista tietoa.

Työmarkkinatorilla työnhakija voi täyttää työnhakuprofiilin. Tämä ei vaadi, että hakijalla olisi TE-toimiston asiakkuus eli hän olisi työtön, vaan profiilin voi itselleen tehdä vaikkapa alan- tai työpaikanvaihtoa suunnitteleva. Profiilit ovat anonyymeja, ellei työnhakija ole tekstikenttään syöttänyt yhteystietojaan. Kun profiili on luotu, hakija voi saada suosituksia omaan osaamiseen sopivista työpaikoista.

Työnantaja voi ilmoittaa avoimesta työpaikasta tai selata työnhakijoiden julkaisemia työnhakuprofiileja. Nämä toiminnot vaativat, että on yrittäjä, toimitusjohtaja tai työnantaja on valtuuttanut henkilön Suomi.fi-palvelussa käyttämään Työmarkkinatoria. Tämä varmennetaan vahvalla tunnistautumisella.

Julkisen työnvälityksen toive tietysti on, että työnantajat siirtyisivät aktiivisesti käyttämään palvelua, sillä mitä todennäköisempää työnhakijalle on saada työtarjous profiilin luotuaan, sitä motivoivampaa se tietysti hänelle on. Ilman työnantajia Työmarkkinatorin on mahdotonta muodostua vision mukaiseksi töiden ja tekijöiden kohtaamispaikaksi.

Päihittääkö Työmarkkinatori vanhan CV-pankin?

Profiileita palvelussa on nyt kaksi viikkoa lanseerauksen jälkeen 4200. Viestintäkampanja profiilien lisäämiseksi alkaa toukokuun aikana ja myös toukokuussa voimaan tullut uusi työnhakumalli tuo tiiviiden tapaamisten myötä todennäköisesti lisää työnhakijoiden profiileita palveluun.

Henkilöstöpalvelualan yritysten kokemus palvelua edeltäneestä CV-pankista oli, että palvelussa oli paljon sellaisten henkilöiden ansioluetteloita, jotka olivat jo töissä. CV-pankin kautta tehtyihin yhteydenottoihin harvoin sai vastausta ja silloin, kun joku vastasi, hakija oli jo työllistynyt. Työmarkkinatorin kautta tulleet yhteydenotot menevät suoraan hakijan sähköpostiin ja jos kyse on työnantajan yhteydenotosta avoimen työpaikan täyttämiseen liittyen, sähköpostiin tulee suoraan myös työpaikkailmoituksessa olevat tiedot.

Hakijaprofiilin voimassaolon pystyy valitsemaan ja se on aktiivinen maksimissaan kuusi kuukautta. Esimerkiksi työttömyyden päättyminen ei tee profiilia epäaktiiviseksi. Työllistyneiden toki toivotaan vaihtavan profiili aktiivisesta passiiviseksi, mutta automaatiota tähän ei ole. Tämä saattaa johtaa työnantajien ja rekrytoijien turhautuneisuuteen, jos iso osa yhteydenotoista päätyy työpaikan jo saaneille.

Löytävätkö nuoret sivustolle?

Henkilöstöpalvelualan yritysten kokemuksen mukaan työpaikkailmoitukset Työmarkkinatoria edeltäneellä te-palvelut.fi -sivustolla eivät tavoittaneet nuoria. Myös HPL:n tekemän tutkimuksen mukaan nuoret suosivat työnhaussaan yksityisiä työnhakusivustoja, kuten Duunitoria, Monsteria ja Oikotietä. Työmarkkinatorin kehittäjät uskovat, että nuorista ainakin he, joilla on TE-hallinnon asiakkuus, löytävät uuden sivuston Ohjaamoiden ja muiden nuorten palveluiden kautta.

Kansainvälisen rekrytoinnin osiota kehitetään erillisessä hankkeessa, joka on juuri alkanut.

Yksityisten palveluiden näkyvyys toistaiseksi epäselvä

Sivustolla on tarkoitus esitellä myös erilaisia työllistymispalveluita, mutta palveluntuottajien osion kohtalo on vielä julkaisun jälkeenkin epäselvä. Tämä johtuu kesken olevasta kilpailuvaikutusten selvittämisestä, sillä työelämän osaamiseen liittyviä palvelualustoja on jo olemassa eikä julkinen palvelu saa vääristää kilpailua. Kilpailuvaikutusta tutkitaan parhaillaan ja toistaiseksi palveluita alustalle ei voi lisätä. Toiminnallisuus palveluiden tarjoamiseen alustan kautta on olemassa, samoin kokeiluversion aikana lisätyt palvelut ovat edelleen esillä.

Työmarkkinatorin on kerrottu rakentuvan tulevaisuuden työelämäpalveluksi, jonka visiona on tarjota oikeat palvelut, oikeille asiakkaille, oikeaan aikaan ja oikean toimijan kautta. Tämä on yksityisen työnvälityksenkin näkökulmasta sivustolle hyvä tavoite, joskin siihen on vielä matkaa.

 

Työmarkkinatori on osa TE-palvelujen uudistusta, jonka tavoitteena on tarjota työnhakijoille ja työnantajille nykyistä paremmat digitaaliset palvelut. Juttuun on haastateltu TEMin neuvottelevaa virkamiestä Mikko Kuoppalaa, ELY-keskusten sekä TE-toimistojen kehittämis- ja hallintokeskuksen kehitysjohtaja Jaakko Westerlundia ja erityisasiantuntija Jarno Salovuorta.