Uutiset

Rekrytointipalkkio on kohtuullinen korvaus työntekijän löytämisestä

Vuokratyöntekijän siirtyminen asiakasyrityksen palvelukseen on osoitus onnistuneesta rekrytoinnista.

YLE:n vuokratyölääkäreitä koskevassa uutisessa (21.11.2019) annetaan ymmärtää, että vuokratyölääkäreitä koskevissa asiakassopimuksissa esiintyvä rekrytointipalkkio olisi vuokratyödirektiivin vastainen. Sekä vuokratyödirektiivin (§6 ) että hallituksen esityksen (HE 104/2011 ) mukaan vuokratyöntekijällä on oikeus siirtyä asiakasyritykseen. Työvoiman vuokrausyritys voi kuitenkin periä kohtuullisen korvauksen asiakasyritykseltä esimerkiksi vuokratyöntekijän palvelukseen asettamisesta tai koulutukseen liittyvistä kustannuksista.

”On kohtuullista, että lääkäreitä vuokraava yritys saa palkkion vuokratyöntekijän rekrytoinnista. Sopivan henkilön etsimiseen on todennäköisesti käytetty paljon resursseja alan työvoimapulan vuoksi”, Hyvinvointiala HALI ry:n johtaja Ismo Partanen toteaa.

Henkilöstöpalvelualan toimijoiden tehtävä on löytää yrityksille ja organisaatioille työntekijöitä. Tämä on henkilöstöpalveluyritysten liiketoimintaa.

”Kyse ei ole rangaistuksesta tai sanktiosta, vaan palkkiosta, joka maksetaan tehdystä työstä. Useissa tapauksissa rekrytointipalkkiota peritään tietyn ajan, jonka jälkeen työntekijä on vapaasti rekrytoitavissa, ja tämänkin ajan kuluessa usein rekrytointipalkkion määrä on prosentuaalisesti laskeva. Tässä ajatuksena on se, että henkilöstöpalvelualan yritys saa vuokratyöntekijän kuukausihinnassa perittyä rekrytointikustannukset. Rekrytointipalkkiot tulevat tuskin yllätyksenä, sillä ne on kirjattu sopimuksiin”, Henkilöstöpalveluyritysten liiton (HPL) toimitusjohtaja Merru Tuliara sanoo.

HPL on ohjeistanut jäseniään kohtuullisista rekrytointipalkkioista. Tämä löytyy esimerkiksi HPL:n toimintaperiaatteista. On eri asia löytää asiakkaalle työntekijä alalle, jolla on ylitarjontaa, kuin alalle, jossa on työvoimapula. Palkkion määrä voi kussakin yksittäistapauksessa riippua muun muassa rekrytoinnin haastavuudesta ja tästä sovitaan asiakkaan kanssa.

”Henkilöstöpalvelualan yritykset suhtautuvat myönteisesti siihen, että ovat onnistuneet yhdistämään työn ja tekijän, minkä seurauksena työntekijä palkataan asiakasyrityksen omaksi työntekijäksi. Silloin olemme tehneet hyvää työtä, josta on syytä olla ylpeä”, Tuliara painottaa.

Lisätietoja:

Merru Tuliara
toimitusjohtaja
Henkilöstöpalveluyritysten liitto HPL
p. 040 562 6466
merru.tuliara@hpl.fi

Ismo Partanen
johtaja, elinkeinopolitiikka
Hyvinvointiala HALI ry.
p. 040 518 5799
ismo.partanen@hyvinvointiala.fi